Všichni jsou anonymní a neděje se nic

31. ledna 2012 v 20:54 | Lennie Heroin |  And we don't care?
...a pořád nic.

Náhlé šílenství kolem ACTA, výkřiky o "internetové válce" a hromady lidí s logem Anonymous místo profilovky. Mánie řečí o ztrátě svobody. Nechci řešit to, jestli ta dohoda je svinstvo nebo není. Pirátství existuje (obzvlášť v našem Piratelandu), já ho kvůli vlastní chudobě hojně využívám a nic ho nezničí. Dohoda vyděsila některé upload servery, trochu pirátství utlumí, ale ne na dlouho, navíc to je taky tak všechno co to udělá. Mnohem víc to s sebou ponese buzeraci, prohlídky, zneužívání moci a další srandy.
Chci ale spíš říct, že lidi by se třeba konečně mohli probrat. Internetový prostor má nad námi nadvládu. O degeneraci na sociálních sítích, znehodnocování a jednoduché možnosti manipulace s rychle dostupnými informacemi, o "blízkosti" lidí jsem toho nakecal dost, ale zřejmě to pořád nepřineslo nic většího, než komentář "dobrý článek." Sociální síť byla dobrou myšlenkou a pořád je dobrý nástrojem na sdílení, ale opravdu je nutné, abychom mezi sebou sdíleli všechno? Včera jsem se zhulil a zažíval jsem úžasně intenzivní emotnivní momenty, ani ne moc příjemný, ale hlavně jsem věděl, že je nebudu nikdy schopný plně sdělit. A skoro nic skutečně hodnotného se nedá jen tak sdílet, když k tomu není správná atmosféra, správný člověk a dostatek času. Sdílí se všechno, a jen tak na půl.
Facebook obírá o čas, pořád přichází s vylepšeními, která nutí člověka do něj dlouho čumět. Díky informacím z něj dokáže reklama přesně zacílit na vás, na vaše koníčky. Reklama, korporace, organizace, státy, všichni už dávno nemusí platit drahé tajné služby. Stačí otevřít google, najít si blogy, sociální sítě, maily, veškeré vaše otisky v internetovém prostoru. Sociální síť z nás dělá konzumní monstra - klikat, klikat, čumět na vtipné obrázky, smát se píčovinám a dělat si veřejnou image, flirtovat, čumět, sedět a hltat. Všechno se přesouvá tam, přes facebook se komunikuje s lidmi z práce, mají tam profily umělci, politici, firmy, cokoli, co vás napadne. Pro nějakého diktátora by nebyl problém nás jako zhlouplé a zaslepné stádo oblbnout a cpát nám do hlavy dezinformace nebo něco podobnýho. Navíc, moc bych za to nedal, že to je dost možná běžná praktika některých celků. Všichni spolu denně komunikujeme, denně si píšeme, pořád a neustále. Je to dobře nebo to povede k něčemu tragickýmu? Být spolu čtyřiadvacet hodin v kontaktu? Všichni blízko a tak sami. Protože když chci dělat něco skutečného, zjišťuju, že všichni si jen píšou a vysedávají u netu.
Teď všichni ti lidé mluví o utiskování a nebezpečí ztráty svobody. Jaká pak svoboda? Jste vězněm internetu a nejste schopni bez něj žít. Když omezíte styk s internetem jen na nezbytně nutné věci, když budete bojkotovat neustálé otravování reklamami, odkazy na nikdy nekončící lásku i nehynoucí nenávist. Všichni brojí proti ACTA, ale bojují jen tím, že něco lajknout nebo vyblejou na sociální síť, nebo že si změní profilovku na obrázek organizace hackerů. Na demonstraci přišlo deset lidí. Ani mě to bez něj nejde, taky vysedávám na facebooku, taky používám (ještě pořád, jsem zaostalej, co?) ICQ, hledám informace na netu a koneckonců o sobě píšu dost věcí na blog. Ale kdyby lidi byli ochotní zvednout prdel a něco dělat, tak facebook rozhodně nepotřebuju. Když nemám net, připadám si jako bez ruky, ale po čase jsem najednou mnohem akčnější a mnohem šťastnější. 90% věcí, které internet přináší, totiž nepotřebujeme.
A pak jsou tady Anonymous. Ti týpci jsou mi nadmíru sympatičtí, ať už zvolenou image, maskami Guye Fawkese (i když asi obšlehnutý z V jako Vendeta, zábavný vykrádačky 1984 pro masy), a pozorovat, jak se lehce nabourávají a shazují weby institucí jako je FBI, stránky ministerstev nebo zasraný OSA je zábava a tak trochu zadostiučinění. A dokáží aspoň nějak pohnout s lidmi a ve všech případech, o nichž jsem se dočetl, bojovali podle mého za dobrou věc. Jenže taková anonymní moc je taky snadno zneužitelná. Trochu se bojím síly nevidtelných anonymních hackerů, kteří se budou umět nabourat do armádních počítačů, do jaderných programů Ruska, Íránu, Číny, kteří budou moci na dálku stisknout tlačítko schopné zlikvidovat půlku Evropy. Zní to jako utopie, ale přeci jen, nic není černobílý.
V umění jsem zastáncem DIY. Hudební byznis už dávno krachuje, umělci pochopili, že vydělat se musí na něčem jiném než na prodeji cédéček, kromě toho cokoli, co vzniká s cílem vydělat, je sračka. Ekonomiku chci vidět v plamenech tak jako tak, ale pořád je silnějším argumentem, že jako úspěšný tvůrce uměleckého díla si zasloužíte odměnu. Pořád bych ale spoléhal na fanoušky, kteří podpoří umělce tím, že půjdou na koncert (výstavu, autorské čtení, do kina), koupí si tričko a když na to budou mít, tak nakonec i cédéčko (vinyl, DVD, knížku, obraz), které si dřív stáhli, jen proto, že chtějí autora podpořit. Tak to funguje třeba na punkové "scéně," a je to lepší, než bránit autorská práva za cenu takových svinstev jako je ACTA nebo zloději a kibicové z OSA. Hlavně se ale zamyslete nad tím, jak moc potřebujete být zrovna teď na netu. Nejvíc křičí ti, kteří nežijí a nedokáží si představit výlet bez zapnutého notebooku a sdílení aktuálních inforamcí o svém stavu, který nikoho nezajímá. Přestaňte zakládat skupiny, sdílet vtipy a nadávat na to, že vám tahle zasraná vláda sere na hlavu. Začněte žít na plno, zhluboka se nadechněte, rozhlédněte se kolem, někam jděte, mluvte spolu, dotýkejte se, bavte se, sdílejte to mezi sebou. Nebo jděte na demonstraci proti ACTA, jděte udělat bordel, zapalte budovu parlamentu a vyházejte ty blbečky z okna. Udělejte cokoli, ale udělejte to.

18 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Satine Satine | Web | 31. ledna 2012 v 21:09 | Reagovat

Já nevím, já tohle nějak neřeším. Buď se nic nestane nebo třeba rovnou zruší celej internet, jistý ale je, že já to nijak neovlivním, tak proč se nasírat?

2 Lennie Heroin Lennie Heroin | Web | 31. ledna 2012 v 21:12 | Reagovat

[1]: to je přesně to "já to neovlinim"...nedávno zemřivší Havel tvrdil, že každý může změnit svět tím, že něco bojkotuje, tím že některý věci dělat nebude a jiný jo. nebo ta čínská pověst o ptáku házejícím větvičky do moře až měl celej ostrov. vypadá to jako zbytečný snažení se, ale když každej něčím přispěje změnit se dá cokoli. jenže to ne, Češi si radši sednou k pivu a budou remcat a řečnit o píčovinách

3 Meggy Meggy | Web | 31. ledna 2012 v 21:19 | Reagovat

To je na tom nejhorší. Že dneska už třeba ani tolik lidí na facebooku vysedávat nechce, ale co má dělat, když jsou tam všichni a když se někoho zeptáš, jestli s tebou půjde pokecat ven, tak ti řekne, napíšu ti na fejsu.
Ta poslední věta se mi fakt líbí. "Udělejte cokoli, ale udělejte to." Někdy mi to přijde, že už jenom můžem čekat, kdy se na net přesuneme úplně, kdy budeme pracovat přes net, učit se přes net a vztahy přes net už přece jsou. A úplně nejhorší je, že nám pak ani nedojde, o co všechno se ochuzujeme.

4 Satine Satine | Web | 31. ledna 2012 v 21:20 | Reagovat

[2]: Jo, jasně, jedna vločka sněhu ohne bambusovej list. Ale proč ovlivňovat něco, co je mi u upřímně jedno, jak dopadne?

5 Sierra Keen Sierra Keen | Web | 31. ledna 2012 v 21:31 | Reagovat

Mně přijde, že Anonymous začínají jít trochu do extrému, alespoň ti čeští. Zrovna jsem viděla jedno video, kde vystupuje muž s knírkem a v uniformě (podobnost s Hitlerem "čistě náhodná") a bouřlivě hlásá něco na ten způsob, že jedině Anonymous nás spasí, že i my můžeme být jedním z nich, a že si nemáme nechat srát na hlavu od vlády. To je sice krásné, ale jak se říká: "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají," a z této věci se pomalu, ale jistě, stává podobná propaganda, jakou si pamatují naši prarodiče. A asi všichni víme, jak se nakonec tyto "dobré" úmysly obrátila proti nám všem.

6 zelená zelená | Web | 31. ledna 2012 v 21:32 | Reagovat

proč má ten článek tak nízký hodnocení? ACTA je hnus, největší hnus je to, v jaký tichosti a rychlosti to bylo podepsaný, tak rychle, aby se proti tomu veřejnost - ehm, zlomek veřejnosti - nemohla vzbouřit. tak deme na to, vylepujeme plakáty, házíme je do schránek a vidíme se na demostraci, ne? mohli bysme se učit od poláků..

7 Nancy Farraigeová Nancy Farraigeová | Web | 31. ledna 2012 v 21:32 | Reagovat

pravda, někteří z nás už si ani život bez netu neuměj představit. sice nadávám na ksichtoknihu, na lajkování, sdílení a pitomé statusy o tom, co měl kdo dnes k obědu a v kolik šel na záchod. ale na druhou stranu ruku na srdce, na blogu jsem skoro každej den, většinu opravdu důležitejch věcí si tam píšu. proč? ze stejnýho důvodu, proč si jiní píšou statusy. člověk chce zůstat v paměti. egyptský náboženství bylo přesně o tomhle.
ACTA mě serou. Já vim, autorský práva, blablabla, ale mě stačí kapesný sotva na sešity a kfcéčko. a bejt umělec (kterým doufám jednou opravdu budu) je pro mne důležitější to, že moje dílo někoho zajímá, že se nad ním někdo zamyslí, že se někomu bude líbit, než kolik za něj budu mít. Umění je umění, ale není to práce. a když to člověk začne dělat pro prachy, akorát to ztrácí na kvalitě.
tuhle někdo řekl, první, druhá světová byli tanky, třetí budou šutry a klacky. houby! budeme sedět u počítačů a válčit přes internet. nakonec bude lidstvo zavřený doma u monitorů a ani si nevšimne, že venku svítí sluníčko. možná se najde někdo, kdo si toho všimne a bude to sdílet a lajkovat. a mám já právo to kritizovat? nejspíš bych o tom nanejvíš napsala básničku, hodila jí na blog a čekala na komentáře.
už začínám plácat, nojo, 21:32.

8 Rýža Rýža | Web | 31. ledna 2012 v 21:33 | Reagovat

Tak, ono jde hlavně o to, že těmi vězni jsme se udělali sami. To co teď děláme (či něděláme) dělat nemusíme. Nikdo nás nenutí sedět dvanáct hodin denně na prdeli u fujbůku. Jenže v případě, že na tyhle omezení dojde, bude najednou jiná moc, která ti bude "dovolovat" co můžeš a co ne. Ale já osobně bych se toho zas tak nebála, jednu cestu zahraděj a udělá se deset jinejch. Myslím, že sami iniciátoři tohodle nápadu tak trochu bojujou s větrnejma mlýnam. Protože buď z celýho světa udělaj "Severní Koreu", pak to fungovat bude a nebo to dopadne tak jak píšu, lidi jsou dost vynalézaví na to, aby si tu cestičku vždycky vyšlapali jinde.

9 pavel pavel | Web | 31. ledna 2012 v 21:34 | Reagovat

Je to žrout času a rozhodně je lepší jít s holkou na rande. Tak se líp zabije čas. :-D

10 werewolf's spirit werewolf's spirit | Web | 31. ledna 2012 v 21:36 | Reagovat

osobně si myslim, že až k tý cenzuře jednou dojde, bude to pěkně v prdeli... představ si třeba nějakou nadějnou fotografku vystavující svoje fotky třeba na FB nebo kdekoliv, tahle slečna jednou vyfotí něco, co se bude docela podobat nějakýmu slavnýmu dílu profláklýho autora a už z toho může mít ta holka problém :-$...Tohle téma je až moc obsáhlý.
ikdyž nemyslim, že s tím anonymous něco zmůžou, ikdyž to jsou v tomhle problému ti heroes, bojující proti cenzuře zabíjející svobodu slova...to by chtělo pořádnej čin, ne jen "vyhrožování"

11 Bezejmenné Esko Bezejmenné Esko | Web | 31. ledna 2012 v 21:44 | Reagovat

Přesně tak na facebooku je každý hrdina, přesto že pořádně ani neví o co jde. To klikání nás úplně utupuje a ubíjí a často už lajkujeme stránky které by nás v realitě ani nenapadly... Kolikrát už se ve zprávách řešili stránky o pedofilitě, vozíčkářích a další a nikomu nedochází že všichni ti fanoušci nejsou pedofilové nebo lidi co diskriminují vozíčkáře, ale lidi co se doma na počítači nuděj a tak klikaj na každou pí*ovinu.
Všichni a všechno je napojené na facebook a co je utopie dneska je zítra dávná samozřejmost.
A souhlasim s tim že všechno co se snaží v dnešní době vydělat je sra*ka a boj proti pirátství se mi v dnešní době zdá už být dávno prohraným. Ale což...

12 Verloren Verloren | Web | 31. ledna 2012 v 22:10 | Reagovat

Facebook je k ničemu. Kdyby tam šlo o komunikaci, tak dobře, jenže on takové rozměry dávno přerostl - a vážně se zdá, že platí tvrzení "Kdo nemá facebook, jako by neexistoval". Já jsem ho dřív neměla a taky jsem žila, pak jsem si ho založila, stala jsem se na něm závislá a když mi začalo docházet, že mám pocit, že už ho nemůžu zrušit, bylo načase to udělat. A tak teď facebook nemám... a žiju dál. Ovšem co mě rozčiluje je fakt, že každý "ví", jaké je facebook zlo, ale zároveň ho každý má.

A ACTA? Já nevím. Nesouhlasím s tím, ovšem zase se do toho nijak nezapojuju. Zaprvé vážně nejsem člověk, který by někde demonstroval, a zadruhé mi to zase až tolik nevadí. Zatím. Protože jako jsou lidé ovlivněni facebookem, jsou ovlivněni internetem, jenže vliv internetu je samozřejmě daleko větší a život bez něj, či bez něj ve svobodné formě, je nepředstavitelný téměř pro všechny, nepočítám-li svou babičku.

13 Dubious cat Dubious cat | Web | 31. ledna 2012 v 22:32 | Reagovat

howgh! Konečně pořádný článek zabývající se tímto tématem  se kterým se dokáži ztotožnit. A teď jdu zvednout p..l od kompu a číst, až bude demonstrace, půjdu,.,

14 En En | 31. ledna 2012 v 23:35 | Reagovat

A tak každej dělal něco, po čase ho to přestalo bavit, protože to dělal sám, a tak nakonec z toho nebylo nic...

15 Kate Kate | Web | 1. února 2012 v 16:14 | Reagovat

Tak trochu budu reagovat na první a druhý komentář... Někdy na podzim nám češtinářka zadala na sloh takové téma, které si vybereme tak, že si najdeme citát a podle toho máme napsat potom úvahu. "Tomu, kdo mnoho žádá, mnoho schází" byla má volba, krásný a moudrý Buddha. Je asi jasný, co jsem ve slohu rozebírala, celkem jsem se do toho opřela a byla jsem s tím spokojená. Po týdnu češtinářka přišla se známkama a každýmu k tomu vždycky něco řekla. Dostala jsem 2- s tím, že jsem moc negativní. Oponovala jsem jí tím, že to beru z realistického pohledu, načež pak oznámila celé třídě, že prý je zbytečné to rozebírat, navíc že měla nemocnou dceru a ostatní jí přijde jako prkotina. Kdybych já měla postoj jako vona, tak se asi už dávno oběsím, samozřejmě né z dcery, ale z bráchy. Dodnes se cejtim ukřivděná, co to je, když si ani lidi nedokážou přiznat, že to tu jde do sraček... A co se Anonymous týče, byla bych pro to, aby napadli facebook... To by byl teprv chaos, to by ty lidi možná z tý židle zvedlo.

16 sima sima | Web | 1. února 2012 v 23:20 | Reagovat

[1]: a říkáme si to tak všichni, a nikdo nic nemůže nijak ovlivnit, a nikoho nic nezajímá, a je nám úplně jedno, co se děje za našimi zády, co se s námi stane, je nám jedno, že slovo "svoboda" už začíná absolutně ztrácet význam, že se dobrovolně sami stáváme jenom hloupými figurkami jako z Orwellova románu. Je nám jedno, že je nám to jedno. Stejnak je všechno na pi*u, tak proč se vůbec starat, že jo, a stejně všichni jednoho dne chcípnem a blablabla, no, ale i kdyby nám to jedno nebylo..., tak stejnak s tím furt nemůžeme nic udělat!
Jo. Jestli takový postoj má většina dnešní populace (jakože má), tak pak už zcela chápu, proč jsme dneska tam, kde jsme, a taky zcela vím, že tam ještě pár dekád (to při nejlepším) zůstaneme. AMEN!

17 Bliss Bliss | Web | 1. února 2012 v 23:54 | Reagovat

Jak to asi bude vypadat za padesát let...

18 Skyletta Skyletta | Web | 2. února 2012 v 13:54 | Reagovat

Přiznejme si to, až (říkám až, ne kdyby, protože pevně věřim tomu, že to konečně někdo udělá) půjde fejsbůk do kytek, bude následovat hotová vlna psychickejch zhroucení a kdoví jestli né sebevražd, protože celej svět už žije jenom tam.

19 P. Bloody P. Bloody | Web | 4. února 2012 v 14:08 | Reagovat

A co bys taky chtěl, aby se dělo? Většina věcí v našem životě je volba - jsme přece odsouzeni ke svobodě ne, jak řekl jeden moudrý filozof. Ne všechny, zánět slepého střeva nebo deset dioptrií si (bohužel) svobodně nevolíme. Ale kdo se stal vězněm internetu a nemůže žít, aniž by každý den nepřidal deset fotografií svého ksichtu ze všech možných úhlů na gesichtbuch a nepřidal se do skupiny typu ,,Strašně ho/ji miluji, proč to nechápe?" nebo ,,Twilight" a jinejch infantilních hovadin (z nichž měl každý (pod)průměrně inteligentní jedinec druhu homo sapiens vyrůst tak mezi 18. a 20. rokem života), si to prostě vybral sám. Buď je prostě tak omezenej, že si nemůže najít smysluplnější činnost, nebo tak línej. Je fajn sdílet během zkouškového jisté ,,vyčůrané" dokumenty v ročníkové skupině, ráda se podívám na portfolia budoucích fotografů nebo výtvarníků, kteří své prvotní výtvory na gesichtbuchu zveřejní. Ale není moc fajn vysedávat tam od rána do večera a komunikovat doma zalezlá u kompu. Takhle se přeci komunikuje jen s těmi, s nimiž se nám nechce mluvit nebo s nimiz si prostě za normální, zdůrazňuji NORMÁLNÍ komunikační situace nemáme moc co sdělit, a tak se bombardujeme pomocí instant-messaging smajlikama a dokazujeme si, jak jsme nad věcí a jak se milujeme... nebo ne?
Anonymous se nelíbí omezení z úmluvy ACTA vycházející - jenže jak jim chtějí milé smluvní strany zabránit, když si neumí uhlídat ani vlastní weby, pro všechno na světě? Existovaly i určité mírové dohody, nejznámější je asi případ mírové dohody mezi Nacistickým Německem a SSSR, na kterou se Hitler v jednačtyřicáty, zvysoka vykálel a Sovětský svaz napadl, úmluva neúmluva. A takhle to bude fungovat s ACTA, akorát že tentokrát nikoli pomocí tanků... Nicméně otázka jaderných programů bude asi přecijen složitější, upřímně pochybuji (a doufám, že důvodně), že lze odstartovat jaderný výbuch nabouráním se do sítě. Jaderná hlavice není rachejtle... A čeští Anonymous samotní se předvedli jako banda ťulpasů, jejich prohlášení, že ODS ACTA schválila, mě pobavilo - kdy a kde to milá ODS udělala, dkyž k žádnému hlasování v naší republice nedošlo? Že by na soukromém dýchánku? Chudáci modrý ptáci, zase se jim někdo vykálel na hlavu, tentokrát ale vážně neprávem!

Jen tak by the way, tam nahoře ti ještě chybí do sbírky Kim Čong-Il a Castro, ne... Nicméně dávat se do jedné roviny se Stalinem a s Hitlerem je v našich zeměpisných šířkách docela o hubu. A co tím chtěl básník říct? Nadsázka O.K., ale do určité míry... (Stalina uvádí Fromm jako příklad nesexuálního sadismu... v návaznosti na to mě napadá, co se přirovnat ještě třeba k Breivickovi?)

20 Sach Sach | Web | 4. února 2012 v 22:12 | Reagovat

Nadáváme, nadáváme, nadáváme.
Každej, koho jsem si tu přečetla komentář souhlasí s tim, že Fb je hovadina, nebo to přinejmenšim devastuje mozky. Jasně. Všichni to vědí, ale sami si ho nezrušej. Všichni čekaj na nějakej velkej čin. Buď všichni nebo nikdo. Tady je zase vidět jak musí bejt každej jako ten druhej a nevybočovat, protože kdyby nebyl na fejsbůčku tak by nic nevěděl. Takže zase budeme čekat.
A moje vyjádření k ACTA ? plně obsaženo v předchozím komentáři, radši se nemám náladu vyjadřovat.
Mimochodem, miluju tyhle akce a protestní pochody, určitě se chystám, jen kdyby to mohlo něco změnit...
Ta technika nás jednou zničí, dobrovolně.

21 Lůc Mác Lůc Mác | E-mail | 6. února 2012 v 21:52 | Reagovat

Jo přesně! Sedět doma na zadku, přihlížet a nadávat to umí každej! A ještě říkat, jak tomu všemu rozumí, že ho to štve...Právě proto jsem se zúčastnila a zúčastním ještě několika demonstracím proti ACTĚ a klidně i kvůli něčemu dalšímu, protože dělat bordel je mnohem lepší než nedělat nic...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.